Dit zijn de redenen waarom sommige mensen bang zijn voor de tandarts

Als u moeilijk op uw gemak voelt wanneer u naar de tandarts gaat, zijn hier enkele tips die u kunt gebruiken om uw angst voor de tandarts te overwinnen.

Wees eerlijk tegen uw tandarts over uw angst

De eerste stap om vertrouwen op te bouwen, uw angst te verminderen en de algehele ervaring te verbeteren is om gewoon eerlijk te zijn. Vertel uw tandarts en het personeel hoe u zich voelt en waarover uw zorgen maakt. Tandartsen zullen hun best doen om manieren te vinden om je je meer op je gemak te stellen en je te helpen je  je meer ontspannen te laten voelen.

Wees niet bang om vragen te stellen

Vaak komt angst voort uit het onbekende. Je kunt proberen de mistige toekomst in te vullen door verhalen in je hoofd te creëren over wat er zou kunnen gebeuren, of door video’s te bekijken op youtube . Normaal gesproken ga je uit van het ergste, zelfs als het in het echte leven erg onwaarschijnlijk is dat dit zal gebeuren.

In plaats van je geest te laten dwalen in die spiraalvormige zorgen, vraag aan de tandarts-assistent en een Tandarts in Zoetermeer om je te laten zien wat ze zullen doen tijdens de procedure voordat je zelfs maar naar binnen gaat. Als u er eenmaal bent, vraag hen dan ook om uit te leggen wat ze doen terwijl ze werken.

Het kan u zelfs verbazen hoeveel u zult leren en hoe blij uw tandarts is om u te vertellen wat er aan de hand is. Al snel zal de procedure routine lijken en minder zoals uw ergste nachtmerrie.

Ga langzaam Soms raken mensen verstrikt in de mensen van de aangename kant van de tandheelkunde. Uw mond staat meestal open, het is moeilijk om te spreken en iemand leunt over u heen om u te leren hoe u uw gezicht moet aanpassen. Het kan ongemakkelijk aanvoelen en u kunt proberen om er gewoon in en uit te stappen zonder golven te maken. Het is echter wel goed om uw tandarts of mondhygiënist te onderbreken als u een pauze nodig hebt om adem te halen of u zich te vestigen. Vergeet niet dat u de patiënt bent en iedereen wil dat de patiënt zich comfortabel voelt.

Als u het wat rustiger aan moet doen, stel een vraag, spuug, neem een pauze of iets anders, zeg het maar. Soms hebben mensen het gevoel dat ze alles niet onder controle hebben als ze in de tandartsstoel zitten, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Probeer ademhalingsoefeningen

De mogelijkheid om tot rust te komen en terug te keren naar een emotionele middenweg is essentieel voor elke vorm van stress. Oefen langzame, zachte ademhalingsoefeningen voordat u naar de tandarts gaat en wanneer u daar aankomt om te proberen een rustige adem te behouden. Dit helpt u ook om geconcentreerd en in het heden te blijven.

U kunt ook ademhalingsoefeningen doen als u bij uw tandarts bent. Als u zich op uw adem concentreert, wordt uw aandacht ook gevestigd op iets anders dan wat er in uw mond gebeurt.

Breng iets rustgevends mee

Soms kan het een beetje moeilijk zijn om je op je adem te concentreren, dus misschien wil je iets anders meenemen dat je rustgevend vindt. Neem je eigen muziek mee om naar te luisteren terwijl je wacht of neem iets mee om mee te wriemelen, zoals een domme stopverf of een haarband. Je kunt ermee spelen terwijl je je tanden schoongemaakt worden om je af te leiden.