3 Belangrijke voordelen van een Abonnementsmodel

Abonnementen vormen de ruggengraat van de inkomstenstromen van veel bedrijven. Maar hoe belangrijk en winstgevend ze ook zijn, de implementatie van abonnementen is een complex proces. Er zijn meerdere factoren waarmee rekening moet worden gehouden, zoals prijsstelling, licenties, kortingen en incentives voor potentiële klanten.

In de onderstaande post zullen we kijken naar enkele voordelen van het overstappen naar een abonnementsbedrijfsmodel.

Wilt u echter een abonnement wijzigen of beëindigen? Ga dan naar: https://www.directopzeggen.nl/

Gemak van distributie

Distributie is altijd een uitdaging geweest voor verkopers die een fysieke kopie van hun software wilden verkopen. Om dit met succes te doen, moet rekening worden gehouden met een groot aantal factoren, zoals de verzendkosten, de locatie van de koper en eventuele douane- of importwetten (voor internationale leveringen). Niet alleen dat, maar klanten zullen meer ondersteuning verwachten voor de fysieke verzending, en uw bedrijf zal het proces moeten herhalen elke keer dat u een nieuw product of een nieuwe versie van uw software release.

Op het eerste gezicht lijken deze kosten misschien niet zo hoog. Hoeveel schade kan er immers ontstaan door een paar minuten te spenderen aan het uitzoeken van de leveringslogistiek?

Maar dit is de realiteit, de middelen en de tijd die wordt besteed aan het navigeren door de vervulling kunnen in de loop van de tijd toenemen en als ze niet worden gecontroleerd, kunnen waardevolle middelen worden opgegeten die beter kunnen worden besteed aan het laten groeien van andere delen van uw bedrijf.

Gelukkig helpt het implementeren van een abonnementsbedrijfsmodel al deze problemen in één klap op te lossen. Een van de grootste voordelen van het online verplaatsen van uw producten en het aanbieden van toegang via een abonnementsplan is dat het helpt om het hele post-checkout fulfillment proces te stroomlijnen.

Meer betrouwbare en consistente inkomstenstroom

Een ander bijkomend voordeel van het implementeren van een abonnementsmodel is de mogelijkheid om de inkomsten die uw bedrijf zal ontvangen betrouwbaar te voorspellen. Uw klanten zijn nu actieve abonnees van uw bedrijf, wat betekent dat ze terugkerende betalingen doen om toegang te blijven krijgen tot uw software. Als gevolg hiervan is het meten van de financiële gezondheid van uw bedrijf en het berekenen van MRR nog eenvoudiger, omdat u kunt verwachten dat de terugkerende inkomsten uit deze abonnementsplannen in uw bedrijf worden ingevoerd.

Het hebben van een meer voorspelbare cashflow geeft uw bedrijf ook het vertrouwen om te schalen in de wetenschap dat u kunt vertrouwen op een gestage stroom van inkomsten om uw groei-initiatieven te ondersteunen. Vermijd de onvoorspelbaarheid van eenmalige verkopen en ga over op meer consistente abonnementsbetalingen.

Een Pro-Consumenten focus

De meest succesvolle software en slechts enkele bedrijven begrijpen dat het opbouwen van langdurige relaties de sleutel is tot winstgevendheid. Het implementeren van een abonnementsmodel helpt de focus te verleggen van klantenwerving naar klantenbehoud.

Het platform van Directopzeggen biedt ondersteuning voor verschillende abonnementsstructuren, zodat u eenvoudig prijsmodellen kunt bouwen om te voldoen aan de veranderende behoeften van klanten over de hele wereld. Gelaagde prijsstructuren, add-ons en cross-sells geven uw klanten de flexibiliteit om te betalen voor de producten en diensten die ze nodig hebben en niets wat ze niet nodig hebben, waardoor de churn verder afneemt.

Lees ook: De voor- en nadelen van verschillende belastingen