De rol van lichamelijke activiteit en sport in de geestelijke gezondheidszorg

Het bewijs voor het verband tussen lichaamsbeweging en een betere geestelijke gezondheid en welzijn is nu goed beschreven. Het voorschrijven van oefeningen als een behandelingsmethode – door bijvoorbeeld een mental coach – voor een breed scala aan geestelijke gezondheidsproblemen wordt wereldwijd erkend. Ondanks deze vooruitgang is er nog steeds een stigma dat mensen met geestelijke gezondheidsproblemen omringt, dat een belemmering kan vormen voor lichaamsbeweging en sportbeoefening. Geestelijke gezondheidsproblemen komen vaak voor en vormen de grootste bron van invaliditeit.

Lichaamsbeweging kan geestelijke gezondheidsproblemen helpen voorkomen en beheersen.

Door de jaren heen is welzijn gedefinieerd als ‘een positieve fysieke en sociale en mentale toestand’. Geestelijk welzijn omvat factoren zoals het vermogen van individuen om hun potentieel te ontwikkelen, productief en creatief te werken, sterke en positieve relaties met anderen op te bouwen en bij te dragen aan hun gemeenschap. Het gaat ook om gebieden van het leven, zoals gevoelens van tevredenheid, optimisme en eigenwaarde. Een manier om ons geestelijk welzijn te verbeteren en onze geestelijke gezondheid te beschermen is door deel te nemen aan lichaamsbeweging. Lichaamsbeweging blijkt een sterke en positieve invloed te hebben op het geestelijk welzijn en sommige geestesziekten. Deelname aan regelmatige lichaamsbeweging kan het gevoel van eigenwaarde verhogen en stress en angst verminderen. Lichaamsbeweging kan een rol spelen bij het voorkomen van geestelijke gezondheidsproblemen en het verbeteren van de kwaliteit van leven van degenen die er last van hebben.

Fysieke activiteit kan worden gebruikt bij de behandeling van depressie en kan worden gebruikt als een zelfstandige behandeling of als een combinatietherapie met medicatie en/of psychologische therapie. Er zijn sterke aanwijzingen dat de depressie bij volwassenen die dagelijks aan lichaamsbeweging deelnemen, met 20-30% afneemt. Beweging heeft potentiële voordelen ten opzichte van antidepressiva met minder bijwerkingen en misschien minder stigma’s als behandelingsmodaliteit in vergelijking met counseling of psychotherapie. Er is slechts beperkt bewijs dat lichamelijke activiteit de mate van angst en verdriet bij mensen met lichte symptomen met 20-30% kan verminderen en ook nuttig kan zijn bij de behandeling van klinische angst. Lichaamsbeweging is beschikbaar voor iedereen, brengt weinig kosten met zich mee en is een machtige benadering die zelfmanagement kan ondersteunen.

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat lichamelijke activiteit het risico op cognitieve achteruitgang bij volwassenen en oudere volwassenen vermindert, met een risicoreductie van 20-30% bij het ontwikkelen van dementie bij volwassenen die deelnemen aan dagelijkse lichaamsbeweging. Lichaamsbeweging lijkt ook de kans op cognitieve achteruitgang bij mensen zonder dementie te verminderen.

Lees ook: Hoe is het om in de bouw te werken?