Waarom is een skincare routine goed voor je mentale gezondheid?

Een dagelijkse reiniger, een nachtmasker of zelfs een beetje getinte vochtinbrengende crème kunnen het uiterlijk van je huid redden – en grote gevolgen hebben voor je emotionele welzijn.

Bekijk hier alle Rituals Sale producten  en lees in de onderstaande blog waarom het onderhouden van je huid goed is voor je mentale gezondheid.

Een huidverzorgingsroutine zorgt voor stabiliteit in je dag, wat je mentale gezondheid ten goede komt

Een van de grootste dingen die we momenteel meemaken is de overgang van het voortdurend onderweg zijn naar het voortdurend thuis zijn. Wat er tijdens die overgang gebeurt, is dat je de structuur en routine van je dag verliest. Die routines omvatten gezonde eetgewoonten, lichaamsbeweging, dagboeken schrijven en huidverzorging. Die routines zijn cruciaal voor je algehele gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk. Mensen die minder consistente routines hebben gedurende de actieve delen van hun dag hadden meer kans op depressieve en bipolaire stoornissen, stemmingsproblemen, eenzaamheid, en minder geluk.

Deze routines voelen goed en werken als een troostende kracht in je leven, ze geven een anker aan je dag en dienen als een punt van stabiliteit in je week. Op kleine schaal kun je zelfs het gevoel hebben dat je iets bereikt hebt. Vooral nu, vanwege COVID-19, is het van vitaal belang om gedurende de week enkele routines aan te houden, anders begint de ene dag in de andere over te lopen. Vooral nu is een fantastische tijd om de vruchten van deze gewoonten te plukken.

Focussen op iets leuks doen voor jezelf helpt een piekerspiraal te stoppen

Het kan zijn dat bepaalde momenten van de dag opdringerige gedachten oproepen, maar je kunt de negatieve gedachten doorbreken met zelfzorg. Patiënten die last hebben van angst en depressie melden vaak dat hun toestand 30 minuten tot een uur voor het slapen gaan verergert. Dit is het moment waarop ze meer tijd hebben om te luieren, wat voor veel mensen de zorgen vergroot. Als je bezig bent met een activiteit, zoals het wassen, tonifiëren en hydrateren van je gezicht, kun je uit je hoofd komen en je concentreren op wat je aan het doen bent. (Dit geldt voor elke activiteit die je bezig houdt, zoals werken aan een nieuw project, eten koken, of wandelen met je hond in de buurt).

De verzorging van je huid biedt ook een mogelijkheid tot mindfulness. Mindfulness is wanneer je je concentreert op gewaarwordingen die je in het huidige moment ervaart zonder er een oordeel over te vellen (het kalmerende gevoel van warm water, bijvoorbeeld). Van deze beoefening is aangetoond dat het depressie en angst kan bufferen door zorgen en piekeren te stoppen, volgens een studie over meer dan 1.100 volwassenen die in maart 2019 is gepubliceerd in Frontiers in Psychology. Door je een paar minuten met deze activiteit bezig te houden, kun je je hersenen helpen zich los te maken van minder gezonde, spiraalvormige denkpatronen.

Lees ook: Wat is een Ad Blocker (en moet je er een downloaden)?